Het jaarlijkse beoordelingsgesprek maakt plaats voor doorlopend gesprek

Onderzoek laat zien dat de helft van de werknemers erg opziet tegen het jaarlijkse beoordelingsgesprek. Ook geeft driekwart van de werknemers de voorkeur aan een aantal terugkoppelmomenten per jaar. Kilian Wawoe vindt dat we moeten stoppen met de eindejaarsbeoordeling. “Met elkaar in gesprek gaan, daar hebben mensen geen probleem mee, maar waarom zou je in december te horen moeten krijgen wat je in april niet goed hebt gedaan?”

Volgens Kilian Wawoe zijn meerdere terugkoppelmomenten ook beter dan één eindejaarsbeoordeling. Wawoe is HR-expert en organisatiepsycholoog aan de Vrije Universiteit Amsterdam. In het NPO Radio 1-programma Stax&Toine ging hij hier op in. “Veel mensen noemen het ook wel het veroordelingsgesprek. Of zoals ik laatst hoorde: de jaarlijkse wortelkanaalbehandeling.” Mensen hebben er volgens hem zo’n hekel aan, omdat je in een kort gesprek een heel jaar probeert samen te vatten. “En daar doe je de werkelijkheid eigenlijk altijd geweld mee aan.”

Doorlopend gesprek

Wawoe is voorstander van frequentere gesprekken. “Beter zou zijn als het beoordelingsgesprek wordt afgestraft en er een doorlopend gesprek van gemaakt wordt. De enige goede manier is dat als er in april een probleem is, dat je dat dan ook in april bespreekt.”

Kritiekpunten in een beoordelingsgesprek
Werkgevers pakken een beoordelingsgesprek volgens Wawoe vaak ook niet handig aan. “Heel veel managers zijn niet zo goed in managen en dan gaan ze een lijstje afwerken. Wat vaak gebeurt, is dat leidinggevenden dan positieve punten en kritiekpunten geven, terwijl dat laatste vreemd genoeg altijd blijft hangen. Geef iemand negen complimenten en een kritiekpunt, dan gaat alle aandacht toch naar dat laatste.”
Demotiverend

Hierdoor gaan mensen ook vaak niet beter functioneren door een beoordelingsgesprek. Wawoe benadrukt dat mensen vaak gedemotiveerder uit het gesprek komen, dan dat ze erin zijn gegaan. “Het kan heel ontmoedigend zijn als iemand je gaat vertellen wat er allemaal niet goed gaat. Daarom is het ook beter om doorlopend met elkaar in gesprek te gaan.”

Teamgesprekken door corona

Het helpt ook niet dat vanwege de coronacrisis veel mensen hun baas het afgelopen jaar alleen maar op een scherm hebben gezien. Het gesprek niet laten plaatsvinden, is volgens Wawoe echter ook niet goed. “Mensen willen zeker in coronatijd gezien worden, blijkt uit onderzoek gedaan tijdens corona. Men wil het gevoel hebben dat het ertoe doet wat ze aan het doen zijn. Daarom sturen ze ook steeds meer e-mails en voeren ze allemaal teamgesprekken. Ik zou willen zeggen tegen leidinggevenden: hou het gesprek alsjeblieft wel, maar laat vooral ook merken dat je weet wat je mensen aan het doen zijn.”

Goede voorbereiding

De HR-expert raadt werknemers aan om zich goed voor te bereiden op het gesprek. Dat kan met een een lijstje waar ze op zetten wat ze uit het gesprek willen halen. “Dan kom je in ieder geval goed beslagen ten ijs. En als je er toch zit, vraag wat je beter had kunnen doen, daar leer je van.”

Salaris

Wawoe vindt het beoordelingsgesprek ook een goed moment om over het salaris te beginnen. “Vaak is het wel het moment om dat te doen. Het is bekend dat allerlei oneigenlijke factoren meespelen bij salaris die niks met prestatie te maken hebben. Dat mannen meer krijgen dan vrouwen begint bijvoorbeeld al op hele jonge leeftijd. Bij kinderen van 13 krijgen jongens al meer zakgeld dan meisjes, alleen maar omdat zij er om durven vragen.” Zijn tip is dan ook om bij een beoordelingsgesprek gewoon om wat meer te vragen. “Wie weet krijg je het.”

Bron: Trends in HR, 14 januari 2021

Bekijk alle nieuwsartikelen
Ga terug naar de homepage
Het jaarlijkse beoordelingsgesprek maakt plaats voor doorlopend gesprek

Onderzoek laat zien dat de helft van de werknemers erg opziet tegen het jaarlijkse beoordelingsgesprek. Ook geeft driekwart van de werknemers de voorkeur aan een aantal terugkoppelmomenten per jaar. Kilian Wawoe vindt dat we moeten stoppen met de eindejaarsbeoordeling. “Met elkaar in gesprek gaan, daar hebben mensen geen probleem mee, maar waarom zou je in december te horen moeten krijgen wat je in april niet goed hebt gedaan?”

Volgens Kilian Wawoe zijn meerdere terugkoppelmomenten ook beter dan één eindejaarsbeoordeling. Wawoe is HR-expert en organisatiepsycholoog aan de Vrije Universiteit Amsterdam. In het NPO Radio 1-programma Stax&Toine ging hij hier op in. “Veel mensen noemen het ook wel het veroordelingsgesprek. Of zoals ik laatst hoorde: de jaarlijkse wortelkanaalbehandeling.” Mensen hebben er volgens hem zo’n hekel aan, omdat je in een kort gesprek een heel jaar probeert samen te vatten. “En daar doe je de werkelijkheid eigenlijk altijd geweld mee aan.”

Doorlopend gesprek

Wawoe is voorstander van frequentere gesprekken. “Beter zou zijn als het beoordelingsgesprek wordt afgestraft en er een doorlopend gesprek van gemaakt wordt. De enige goede manier is dat als er in april een probleem is, dat je dat dan ook in april bespreekt.”

Kritiekpunten in een beoordelingsgesprek

Werkgevers pakken een beoordelingsgesprek volgens Wawoe vaak ook niet handig aan. “Heel veel managers zijn niet zo goed in managen en dan gaan ze een lijstje afwerken. Wat vaak gebeurt, is dat leidinggevenden dan positieve punten en kritiekpunten geven, terwijl dat laatste vreemd genoeg altijd blijft hangen. Geef iemand negen complimenten en een kritiekpunt, dan gaat alle aandacht toch naar dat laatste.”

Demotiverend

Hierdoor gaan mensen ook vaak niet beter functioneren door een beoordelingsgesprek. Wawoe benadrukt dat mensen vaak gedemotiveerder uit het gesprek komen, dan dat ze erin zijn gegaan. “Het kan heel ontmoedigend zijn als iemand je gaat vertellen wat er allemaal niet goed gaat. Daarom is het ook beter om doorlopend met elkaar in gesprek te gaan.”

Teamgesprekken door corona

Het helpt ook niet dat vanwege de coronacrisis veel mensen hun baas het afgelopen jaar alleen maar op een scherm hebben gezien. Het gesprek niet laten plaatsvinden, is volgens Wawoe echter ook niet goed. “Mensen willen zeker in coronatijd gezien worden, blijkt uit onderzoek gedaan tijdens corona. Men wil het gevoel hebben dat het ertoe doet wat ze aan het doen zijn. Daarom sturen ze ook steeds meer e-mails en voeren ze allemaal teamgesprekken. Ik zou willen zeggen tegen leidinggevenden: hou het gesprek alsjeblieft wel, maar laat vooral ook merken dat je weet wat je mensen aan het doen zijn.”

Goede voorbereiding

De HR-expert raadt werknemers aan om zich goed voor te bereiden op het gesprek. Dat kan met een een lijstje waar ze op zetten wat ze uit het gesprek willen halen. “Dan kom je in ieder geval goed beslagen ten ijs. En als je er toch zit, vraag wat je beter had kunnen doen, daar leer je van.”

Salaris

Wawoe vindt het beoordelingsgesprek ook een goed moment om over het salaris te beginnen. “Vaak is het wel het moment om dat te doen. Het is bekend dat allerlei oneigenlijke factoren meespelen bij salaris die niks met prestatie te maken hebben. Dat mannen meer krijgen dan vrouwen begint bijvoorbeeld al op hele jonge leeftijd. Bij kinderen van 13 krijgen jongens al meer zakgeld dan meisjes, alleen maar omdat zij er om durven vragen.” Zijn tip is dan ook om bij een beoordelingsgesprek gewoon om wat meer te vragen. “Wie weet krijg je het.”

Bron: Trends in HR, 14 januari 2021

Bekijk alle nieuwsartikelen
Ga terug naar de homepage