67% van de werknemers weet niet hoeveel het persoonlijk leerbudget is

Twee derde van de Nederlandse werknemers weet niet hoeveel leerbudget hij of zij ter beschikking heeft. Ook moet bijna de helft van de leidinggevenden (48%) dat antwoord schuldig blijven. Tegelijkertijd geeft 57% van de HR-professionals aan dat beschikbare leermiddelen te weinig gebruikt worden.

Dat blijkt uit de Studytube Learning & Development Monitor 2021, een jaarlijks onderzoek van Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube.

Eén vijfde van de Nederlandse HR-verantwoordelijken (21%) geeft aan dat het leerbudget van hun organisatie tussen € 500 en € 999 schommelt. Daarbij valt op dat 19% van hen geen idee heeft van het precieze bedrag, net als 67% van de werknemers en 48% van de leidinggevenden.

Dit zou mede kunnen verklaren waarom een groot deel van het beschikbare leerbudget op de plank blijft liggen: 61% van de HR-professionals bevestigt dat ze slechts 75% van dat bedrag (of minder) effectief uitgeven.

Meer dan de helft van de medewerkers (54%) en 48% van de leidinggevenden beseffen dat het leerbudget niet volledig wordt benut. Van de HR Business Partners, HR-adviseurs en L&D Managers vindt zelfs 57% dat medewerkers te weinig gebruik maken van de beschikbare leer- en ontwikkelmogelijkheden in de organisatie.

Uit het oog, uit het hart

Zowel HR-verantwoordelijken (46%) als medewerkers (31%) en leidinggevenden (51%) duiden dezelfde hoofdoorzaak aan: andere activiteiten krijgen voorrang, waardoor men trainingen uitstelt, afzegt of helemaal niet aanvraagt. Bij HR (34%) en het middenkader (33%) voegen ze ook nog toe dat opleidingen in het algemeen niet gekoppeld zijn aan beloningen zoals promoties of bonussen, wat de motivatie van de medewerkers zou afremmen.

Daarnaast geeft een kwart van de medewerkers aan onvoldoende op de hoogte te zijn van het leeraanbod (26%) en dat de cursussen niet altijd goed genoeg aansluiten bij hun dagelijkse werkzaamheden (24%).

De leeromgeving: onbekend en onbemind

Hoewel HR-verantwoordelijken de leerbudgetten slechts gedeeltelijk verzilveren, tonen ze aan dat ze wel degelijk investeren in een geschikte leeromgeving voor hun organisatie. Hun voorkeur gaat vooral uit naar een Online Academy (41%): daar vinden medewerkers en leidinggevenden alle leermogelijkheden terug op één centrale plek. Ook online trainingsbibliotheken (38%) en Learning Management Systems (29%) scoren goed.

Bij de medewerkers is 32% naar eigen zeggen niet op de hoogte van de beschikbare tools, terwijl 14% verklaart dat hun werkgever helemaal geen instrumenten voorziet. Eén vijfde van de leidinggevenden (20%) weet niet welke hulpmiddelen het bedrijf in huis heeft om scholing te faciliteren.

Bron: HRpraktijk, 09 februari 2021

Bekijk alle nieuwsartikelen
Ga terug naar de homepage
67% van de werknemers weet niet hoeveel het persoonlijk leerbudget is

Twee derde van de Nederlandse werknemers weet niet hoeveel leerbudget hij of zij ter beschikking heeft. Ook moet bijna de helft van de leidinggevenden (48%) dat antwoord schuldig blijven. Tegelijkertijd geeft 57% van de HR-professionals aan dat beschikbare leermiddelen te weinig gebruikt worden.

Dat blijkt uit de Studytube Learning & Development Monitor 2021, een jaarlijks onderzoek van Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube.

Eén vijfde van de Nederlandse HR-verantwoordelijken (21%) geeft aan dat het leerbudget van hun organisatie tussen € 500 en € 999 schommelt. Daarbij valt op dat 19% van hen geen idee heeft van het precieze bedrag, net als 67% van de werknemers en 48% van de leidinggevenden.

Dit zou mede kunnen verklaren waarom een groot deel van het beschikbare leerbudget op de plank blijft liggen: 61% van de HR-professionals bevestigt dat ze slechts 75% van dat bedrag (of minder) effectief uitgeven.

Meer dan de helft van de medewerkers (54%) en 48% van de leidinggevenden beseffen dat het leerbudget niet volledig wordt benut. Van de HR Business Partners, HR-adviseurs en L&D Managers vindt zelfs 57% dat medewerkers te weinig gebruik maken van de beschikbare leer- en ontwikkelmogelijkheden in de organisatie.

Uit het oog, uit het hart

Zowel HR-verantwoordelijken (46%) als medewerkers (31%) en leidinggevenden (51%) duiden dezelfde hoofdoorzaak aan: andere activiteiten krijgen voorrang, waardoor men trainingen uitstelt, afzegt of helemaal niet aanvraagt. Bij HR (34%) en het middenkader (33%) voegen ze ook nog toe dat opleidingen in het algemeen niet gekoppeld zijn aan beloningen zoals promoties of bonussen, wat de motivatie van de medewerkers zou afremmen.

Daarnaast geeft een kwart van de medewerkers aan onvoldoende op de hoogte te zijn van het leeraanbod (26%) en dat de cursussen niet altijd goed genoeg aansluiten bij hun dagelijkse werkzaamheden (24%).

De leeromgeving: onbekend en onbemind

Hoewel HR-verantwoordelijken de leerbudgetten slechts gedeeltelijk verzilveren, tonen ze aan dat ze wel degelijk investeren in een geschikte leeromgeving voor hun organisatie. Hun voorkeur gaat vooral uit naar een Online Academy (41%): daar vinden medewerkers en leidinggevenden alle leermogelijkheden terug op één centrale plek. Ook online trainingsbibliotheken (38%) en Learning Management Systems (29%) scoren goed.

Bij de medewerkers is 32% naar eigen zeggen niet op de hoogte van de beschikbare tools, terwijl 14% verklaart dat hun werkgever helemaal geen instrumenten voorziet. Eén vijfde van de leidinggevenden (20%) weet niet welke hulpmiddelen het bedrijf in huis heeft om scholing te faciliteren.

Bron: HRpraktijk, 9 februari 2021

Bekijk alle nieuwsartikelen
Ga terug naar de homepage